Angèle van den Thillart

Beeldend kunstenaar

  • Geboren : 27-7-1952 te s’Hertogenbosch

  • Akademie voor Kunst en Vormgeving te s’Hertogenbosch

  • Exposities te : Alkmaar , Bergen , , Eindhoven , Amsterdam , Parijs , Delft , s’Hertogenbosch ,Purmerend , Zaanstad , Haarlem , Heemstede , Amersfoort , Lelystad , Cadier en Keer , Naarden ,Middelburg , Den Helder , Hoorn, Ootmarsum ,Enkhuizen,Hilversum etc.

  • Werk aangekocht door Provincie N.H.; gemeente Zaanstad , diverse bedrijven( Mercuriusgroep ), inparticulier bezit , diverse uitleen-centra in Nederland , werk in buitenland .

  • Werk in Kunstencentrum Zaanstad ; Arto Imago kunstencentrum ; Galerie Collect-art Amersfoort ;Museum Waterland ;Galerie Brauckmann

  • Projecten :

  • Zaanse Fantasiën  2012

  • Waterworks  2013

  • N.H . Biennale  2016    'Doorbraak '   in de Schaalsmeerpolder .  Herdenking aan de overstroming in 1916 . Het Wassende Water,Toen, Nu, Dan

  • Technieken : Schilderen ; Tekenen

  • 3 Dimensionaal   brons / hout

  • publicaties: boeken /brochures / artikelen intijdschriften /kranten

  • Docente tekenen en schilderen : ‘Toonbeeld ‘ Centrum voor Kunstzinnige vorming Castricum

  • Tengelprijs 2011  en  2012      ( Zaanse prijs voor beeldend kunstenaars)

  • www.tengel.nl   Kunstenaarsplatform Zaanstad

  Fragmenten

Angèle van den Thillart laat zich inspireren door de mens. De traditie , met andere woorden onze westerse beschaving  is deel van onszelf .

De invloeden hiervan zijn immers nog  steeds zichtbaar en voelbaar. We moeten deze met nieuwe middelen benaderen waardoor het weer van deze tijd wordt. Het verbeelden van de mens is altijd een van de belangrijkste onderwerpen geweest in onze westerse cultuur .Het gaat Angèle  in haar werk om de innerlijke waarde . Ze wil de emotie van de mens tot uitdrukking te brengen.

 

Haar onderwerpen zijn mensen  en in het bijzonder 

details . Ze schildert en boetseert  fragmenten . Voeten ,benen ,torso’s , monden, delen van gezichten.

Dit is duidelijk te zien in een serie grote tekeningen met als onderwerp benen , een serie voeten uitgevoerd in brons en een serie schilderijen in olieverf met als thema delen van het gezicht .

Juist door  het détail  gòed te bekijken  ervaart  men het totaal en  wordt het  'als het ware'   abstract.

 

Het beeld wordt door de handen gevormd ,het materiaal zoals verf , was en klei stolt

- als het ware - en houdt zo het gevoel vast:

    'hetgeen  herinneringen oproept'

 

Ook heeft ze zich laten inspireren door de  First Nations uit Canada . Een serie schilderijen is ontstaan met als titel : Kwakwaka'wakw girl . Ze wil de herinnering aan hen levend te houden. Hier heeft ze de Tengel prijs 2012 voor ontvangen.